KIBICE > Przewodnik kibica

Odcinki Specjalne 54. Rajdu Barbórka. Poradnik dla kibiców.

Barbórkowy podział na klasy:

Rajd Barbórka to nie tylko rywalizacja zawodników, ale też i samochodów. Do startu dopuszczone będą pojazdy startujące na co dzień w rajdach, wyścigach czy w rallycrossie. W celu umożliwienia sportowej rywalizacji samochodom pochodzącym z różnych kategorii, poza klasyfikacją generalną, prowadzone będą klasyfikację w trzech klasach. Podział na klasy uzależniony jest od zastosowanego silnika (pojemność i to czy posiada turbodoładowanie) oraz rodzaju przeniesienia napędu (2WD lub 4WD).

Klasa pierwsza to pojazdy napędzane na jedną oś, z silnikami wolnossącymi (bez turbo) o pojemności do 1600 cm3. Pomimo tych ograniczeń silniki w tych autach posiadają moce przekraczające 200 KM. Kibic będzie mógł obserwować tu walkę niepozornie wyglądających rajdowych aut grupy R2 z wyścigowymi i rallycrossowymi autami, w których zauważalne są modyfikacje nadwozia. Możliwe, że pojawią się bardzo mocne samochody sprzed kilku lat kategorii Super 1600 lub Kit Car.

Druga klasa również przeznaczona jest dla samochodów z napędem na jedną oś ale nie ma tu już ograniczeń pojemnościowych silnika (dozwolone jest stosownie silników doładowanych). Moce silników przekroczą 300KM. W tej klasie warto zwrócić uwagę na technikę jazdy. Będzie ona znacząco różniła się w zależności od tego czy auto posiada napęd na przednie czy tylne koła. Dla zawodników największym problemem może okazać się wykorzystanie dużej mocy, szczególnie w przypadku wystąpienia śliskiej nawierzchni co może być prawdopodobne z uwagi na porę roku.

Klasa trzecia to klasa przewidziana dla samochodów z napędem na cztery koła. Regulamin nie określa tu ram pojemnościowych silnika. Spodziewać się można, że najszybsze będą tak jak bywało w latach ubiegłych rajdówki WRC. W tym roku do tej klasy dołączą przedstawiciele rajdowej grupy R5. Konkurencją dla aut rajdowych będą wyścigowe i rallycrossowe pojazdy, które dzięki liberalnemu regulaminowi macierzystej konkurencji, posiadają moce przekraczające 500 KM.

 

Regulaminowe ciekawostki

"Art. 4.3.2 Do udziału w rajdzie dopuszczone będą samochody osobowe i terenowe o zamkniętym nadwoziu ze sztywnym, nie zdejmowanym dachem. Wszystkie samochody zgłoszone do rajdu muszą posiadać dopuszczenie do ruchu drogowego i odpowiadać normom bezpieczeństwa narzuconym przez międzynarodową konwencję ruchu drogowego."

Przepis ten zabrania startu między innymi samochodom wyścigowym typu formuła. Dodatkowo stanowi, że każe auto wyścigowe i rallycrossowe musi zostać doposażone w elementy jakie posiada każdy seryjny samochód takie jak: oświetlenie czy tablice rejestracyjne.

"Art. 7.1 Dopuszcza się stosowanie opon wszelkiego typu z wyłączeniem opon typu "slick wyścigowy". Zabrania się stosowania wszelkich elementów przeciwpoślizgowych, np.: kolców oraz preparatów chemicznych."

Przepis ten powoduje, że w przypadku pogorszenia się warunków (np. opady śniegu, czy wystąpienie lodu) nie można założyć specjalnych sportowych opon z kolcami, dzięki którym uzyskuje się lepszą przyczepność. W poprzednich latach zdarzało się, że warunki pogarszały się z minuty na minutę i zawodnicy jadący później pomimo mocniejszych aut zmagali się z brakiem przyczepności. Powodowało to, że lepsze czasy osiągali zawodnicy startujący słabszymi autami z napędem na jedną oś, ale będącymi na trasie kilkadziesiąt minut wcześniej, kiedy przyczepność była większa.

"Art. 10.4.1 Kontrola wyposażenia bezpieczeństwa osobistego załóg może odbywać się w każdym momencie trwania zawodów. Brak kompletnego wyposażenia bezpieczeństwa osobistego lub jego niezgodność z homologacją skutkować będzie wykluczeniem załogi z rajdu."

Pod pojęciem wyposażenie bezpieczeństwa osobistego kryje się ubiór zawodników na który składa się między innymi kask, kombinezon, bielizna. Może się zdarzyć, że przed startem, lub po mecie Odcinka Specjalnego sędziowie sprawdzać będą czy dane elementy ubioru spełniają regulaminowe wymagania. Jakiekolwiek odstępstwa (np. brak specjalnych niepalnych skarpetek) powodować będą wykluczenie załogi z rajdu.

"Art. 10.4.6 Organizator nie przewiduje plombowania turbosprężarek, ważenia samochodów oraz badania kontrolnego po rajdzie."

Przepis ten oznacza, że zwycięzcę poznamy zaraz po minięciu mety na OS Karowa przez ostatniego zawodnika. Samochód nie będzie już sprawdzany na zgodność z regulaminem, jak to bywa w czasie innych zawodów, gdzie z wynikami trzeba poczekać do zakończenia badania kontrolnego pojazdów po zawodach.

"Art. 11.4.2 Zabrania się serwisowania samochodów (w tym wymiany kół) poza w/w parkami serwisowymi. Każdy przypadek będzie przekazany do dyspozycji ZSS, który zdecyduje o nałożeniu kary."

Za serwisowanie uważa się wszystkie prace przy samochodzie wykonane przez osoby inne niż załoga danego pojazdu, jak również skorzystanie z narzędzi, części, płynów eksploatacyjnych, które nie są przewożone w aucie. Przepis ten zabrania takiego serwisowania poza parkami serwisowanymi (które zlokalizowane będą na Bemowie i przy ul. Karowej). Przepis ten nie zabrania na wykonanie tych czynności w innym miejscu przez załogę, ale w takim wypadku załoga nie może skorzystać z żadnego elementu jaki nie jest przewożony w samochodzie.


Automobilklub Polski

Organizator 54. Rajdu Barbórka jest stowarzyszeniem z ponad 100-letnią tradycją. Jest organizatorem Mistrzostw Polski w sportach motorowych oraz wielu zawodów najwyższej, światowej rangi. Prowadzi działalność mającą na celu podniesienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz kultury jazdy. Organizuje amatorskie imprezy turystyczne, nawigacyjne, karawaningowe, rajdy pojazdów zabytkowych. Automobilklub Polski prowadzi edukację dzieci i młodzieży szkolnej, organizując szkolenia i egzaminy na kartę rowerową i motorowerową.

Z okazji obchodów 100-lecia (w 2009 roku) Automobilklub Polski sprawił wszystkim sympatykom motoryzacji szczególną niespodziankę wydając Monografię Klubu. Monografia Automobilklubu Polski, to kompleksowe opracowanie, pozwalające na głębszą refleksję nad drogą, jaką przechodził nasz kraj, a szczególnie jego motoryzacja oraz jeden z pierwszych w kraju klub i poszczególne dziedziny wielostronnej jego działalności.

Wszystkich zainteresowanych posiadaniem tego unikalnego wydawnictwa na własność zapraszamy do siedziby
Automobilklubu Polski.

więcej o Automobilklubie Polski


FAQ 54. Rajdu Barbórka

Zawartość tej strony wymaga nowszej wersji programu Adobe Flash Player.

Pobierz odtwarzacz Adobe Flash


 © benix      Automobilklub Polski 2016                                                                                                                                       53 Rajd Barbórka 2015